ההישג של טראמפ: הגדרת המציאות מחדש מול האיחוד האירופי וחיזוק מדינת הלאום

כל התוכן באתר הוא בגדר לכאורה…

ההישג של טראמפ; הגדרת המציאות מחדש מול האיחוד האירופי וחיזוק מדינת הלאום

הסכם הסחר החדש אליו הגיע נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, מהווה הישג יוצא דופן וחסר תקדים בכל קנה מידה שהוא, שעתיד למצב את טראמפ כאחד הנשיאים החשובים בתולדות ארה"ב.

היתרון של טראמפ היא העובדה שהוא לא תאורטיקן אלא איש עסקים. טראמפ נוקט בגישה עקבית בכל משא ומתן שהוא מנהל: כדי להשיג תוצאות מול הצד השני, הצד השני צריך להבין כי נשיא המעצמה הגדולה בעולם מוכן לשבור את הכלים בכל רגע. כך הוא פעל מול איראן, וכך הוא פעל בעניין הסכם הסחר החדש מול האיחוד האירופי, באופן שהביא להורדת מכסים חסרת תקדים ביחסי ארה"ב-האיחוד האירופי.

אולם למרות העובדה שטראמפ אינו איש תיאוריה ואג'נדה כמו קודמו בתפקיד – הנשיא ברק חוסיין אובמה – הוא השיג הישג משמעותי גם בכל הנוגע לחיזוק הלאומיות האמריקאית בפרט וקידום רעיון הלאומיות בכלל, זאת דווקא ע"י קידום מגמות שתואמות, לכאורה, את מגמת הגלובליזציה, שלדעת חסידי קץ ההיסטוריה והלקסוס ועץ הזית, אמורה להוביל לחיסול מדינת הלאום.

בנאומו התייחס טראמפ, בין השאר, לכך שכחלק מהסכם הסחר החדש בין האיחוד לארה"ב, תתקיים האחדה של קריטריונים בין הצדדים להסכם.

הכוונה היא שההגדרות למוצרים, סחורות ותנאים להעברתם יהפכו לזהים בין ארה"ב לאיחוד. לדוגמה, הצדדים יחליטו כי בירה בעלת 5% אלכוהול מגרמניה, ובירה בעלת 1% אלכוהול מארה"ב, מהוות אותו מוצר לצורך הגדרת מכסי המגן, והמס עליהן יהיה 1%, לדוגמה.

האמירה הזאת נשמעת פרוזאית, אך המשמעות שלה היא החלשה משמעותית של הכוח הפוליטי, החברתי והתרבותי של האיחוד.

האיחוד האירופי הוא פרויקט שמשתמש בנושא האחדת קריטריונים בסוגיות סחר כדי לכפות את דעתו הפוליטית על מדינות, זאת על מנת לקדם את החזון האל-לאומי שלו (אל-לאומי, מכיוון שהוא כופר ברעיון של מדינת הלאום, ואינו על-לאומי).

במדינת ישראל האיחוד ביצע את הדבר באמצעות פרויקט "תאומות" (Twinning). הפרויקט נערך בשיתוף כלל משרדי הממשלה, כאשר המטרה המוצהרת של הפרויקט היא "לעזור למדינות לרכוש את את הכלים והניסיון הנדרשים כדי לאמץ, ליישם ולאכוף את החקיקה של האיחוד האירופי", כלומר, האיחוד משתמש בנושא האחדת הקריטריונים כדי להחליש את הריבונות של מדינת ישראל, ולקדם את ערכיו המשפטיים והתרבותיים, מבלי שאזרחי המדינה כלל מודעים לכך.

האיחוד האירופי משתמש בגלובליזציה כדי לקדם את החזון האל-לאומי הסוציאליסטי שלו, על-פיו ישנו גוף מפקח אחד גדול, המתערב פוליטית בנעשה במדינות שונות, באמצעות הסכמי סחר שונים.

הגישה הזאת דומה מאוד לגישה הקומוניסטית, שהגיעה לשיא המיצוי שלה בתקופתו של סטאלין. המגמה הנוכחית של האיחוד האירופי היא להגיע לשיא של שליטה במדינות שונות, תוך קידום המטרה הסוציאליסטית בואכה קומוניסטית, אך הפעם תוך שימוש בחוקי השוק החופשי.

המטרה היא להשתמש בעקרונות השוק החופשי כדי להביא לחיסולו, באמצעות סדרה של פקידים ומשפטנים, שאיש לא בחר, איש לא מכיר, ובאמצעות בתי דין בז'נבה והאג, שאיש לא מכיר את השופטים המכהנים בהם או את האג'נדות שלהם, שיעניקו תוקף מחייב לקביעות הערכיות שלהם, תחת הכסות שמדובר בקביעות "מקצועיות".

כך האיחוד טוען כי הוא מאחיד קריטריונים באופן "מקצועי", בזמן שהוא חותר תחת ריבונתן של מדינות שונות.

טראמפ החליש מגמה זאת באמצעות הקביעה כי תתקיים האחדה של קריטריונים – אולם הפעם הקריטריונים הקובעים יהיו אלו של ארה"ב.

האירוניה מנקודת מבטם של האירופים היא שטראמפ פועל בדיוק על-פי העקרונות שהם מתיימרים לפעול בשמם: הוא איש עסקים ותומך השוק החופשי בצורתו הטהורה ביותר. הוא מקדם את הגלובליזציה, את האפשרות לקדם שיתופי פעולה בין מדינות כך שיוכלו להעסיק עובדים ממדינות שונות.

לכאורה, הוא מר אחוות לאומים, אך למעשה הוא ממש לא.

הסכם הסחר החדש מדגים את ההבדל בין הוגי והוזי הגלובליזציה ככלי לקידום הפרויקט הסוציאליסטי בואך הקומוניסטי שהתרסק, והשאיר את התקוות האידאולוגיות שלהם מרוסקות, לבין אלו שרואים את השוק החופשי כאמצעי לקידום חופש, מניעת הכפייה מצד גופים כגון האיחוד האירופי, תוך כדי חיזוק רעיון מדינת הלאום.

טראמפ מקדם פתיחות כלכלית בין מדינות שונות תוך חיזוק הלאומיות האמריקאית. אין רעיון זר יותר לאיחוד האירופי מהרעיון הזה.

כדי להבין את עובדה זאת, חשוב לזכור כי אחד מן ההוגים הראשונים של רעיון האיחוד האירופי היה משה הס, בספרו "רומי וירושלים" שיצא בשנת 1861. האיחוד האירופי, כפי שהגה אותו הס, היה אמור לקדם את הרעיונות הסוציאליסטים שבהם הוא תמך.

המגמה הזאת על-פיה קיים קשר גורדי בין האיחוד האירופי לסוציאליזם, שלטה בכיפה במשך למעלה ממאה שנים. המטרה הייתה זהה, אולם הפקידים של האיחוד הגיעו למסקנה כי הם יוכלו לקדם חזון זה, ולהביא להחלשת מדינות הלאום (רעיון שהס התנגד לו), דווקא באמצעות עקרונות השוק החופשי.

וכך נולד הרעיון שהגלובליזציה היא בעצם האויבת החדשה של מדינת הלאום. הקומוניסטים הלא נבונים נלחמו בה. הסוציאליסטים והקומוניסטים החכמים באמת רתמו אותה כדי לקדם את מטרותיהם.

אתמול הנשיא טראמפ ריסק את חלומותיהם של הרבה פקידים ומשפטנים באיחוד האירופי, וכדאי לזכור כי מנקודת מבטם של אירופאים רבים, הסכם הסחר החדש מהווה מכה אידיאולוגית קשה. לא משנה כמה יתרונות כלכליים הוא יניב, הם יתנגדו לו. הם יהיו מוכנים להביא לפגיעה כלכלית במדינותיהם-שלהם רק כדי לחסל את ההסכם הפגום אידיאולוגית הזה, מנקודת מבטם. כפי שלנין קבע, כאשר כורתים עצים שבבים עפים.

איך כל זה צפוי להשפיע על מדינת ישראל?

כאמור, במדינת ישראל מתקיים פרויקט "תאומות" של האיחוד, שהוא חוד החנית שלו בכפיית ההשפעה הפוליטית על גוף ריבוני זר. האחדת הקריטריונים עליה הכריז טראמפ עתידה ליצור מעגל, לפיו מדינת ישראל מאחידה את הקריטריונים שלה עם האיחוד האירופי, שנאלץ כעת להכפיף את עצמו לארה"ב בניגוד מוחלט לרצונו. התוצאה של דבר זה היא שמדינת ישראל מיישרת קו עכשיו יותר עם ארה"ב מאשר עם האיחוד האירופי.

אך קיים הבדל חשוב בין המקרים – בעוד הסכם הסחר שהגיע אליו הנשיא טראמפ הוא דו-צדדי, למרות שהעליונות האמריקאית נשמרת, פרויקט "תאומות" של האיחוד האירופי במדינת ישראל הוא חד-צדדי, ומטרתו היא לא ליצור האחדה של שתי שיטות משפט וסחר בין מדינות, אלא לכפות על מדינת ישראל לקבל את הנורמות המשפטיות, הכלכליות והחברתיות של האיחוד.

המציאות הזאת לא השתנתה, אולם כעת האיחוד כפוף לארה"ב, גם כלכלית וגם אידיאולוגית. המציאות הזאת יכולה להשתנות בעתיד.

ניסיון העבר מלמד כי יצר ההתערבות הפוליטי של האיחוד, שיכול להגיע לרמות של חתרנות לשמה, יכול להוביל להקמת תנועות "חברה אזרחית" שמטרתן יהיה להבאיש את ריחו של טראמפ, כדי לבטל את ההשפעה הזאת של ארה"ב על האיחוד, ויכול להוביל בסופו של דבר לקידום מועמדים בפריימריז ובבחירות הכלליות של ארה"ב בסיוע האיחוד, על מנת להביא להפלת הנשיא טראמפ.

למדינת ישראל נפתח כעת חלון הזדמנויות כדי להילחם בהשפעה הפוליטית, החברתית והתרבותית של האיחוד עליה. אם היא לא תנצל אותו, היא עתידה לאבד הזדמנות יקרה מפז לחזק את ריבונותה.

תזכורת:

המלחמה הקרה התרבותית-סיכום: או איך הCIA דרך קרנות פורד-רוקפלר יצר את השמאל הלא קומוניסטי באירופה והוביל לאיחוד האירופאי


קריאה רלוונטית:

פרויקט האחדת חוקי מדינת ישראל עם חוקי האיחוד האירופי – הקולוניאליזם המשפטי שלא סיפרו לכם עליו

מועדון רומא: ׳היכולת למשול׳

האיחוד האירופי: ישראל

מקור הפוסט:

ההישג של טראמפ; הגדרת המציאות מחדש מול האיחוד האירופי וחיזוק מדינת הלאום – הסכם הסחר החדש אליו הגיע נשיא ארה"ב, דונלד…

‎Posted by Adi Ben Hur Adv on‎ חמישי, 26 ביולי 2018

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *