הגיע הזמן לדבר על עליית הפלאשמורה

כל התוכן באתר הוא בגדר לכאורה…

 

הגיע הזמן לדבר על עליית הפלאשמורה.

ישנה מורכבות רבה בכל הנוגע לרשימות שנקבעו במשך השנים ואופן הזיהוי של אנשים שהם מ"זרע ישראל" ואני אינני מומחה לסוגייה כדי להביע עמדה לגבי מעמדם של אלו המבקשים לעלות עכשיו.
אבל ישנם מספר עובדות שאין עליהם מחלוקת, אך באופן מעורר תמיהה גורמים מסוימים בוחרים להוליך שולל את הציבור, מה שמעלה תהיות קשות.

לצערי, יש לי עקרון מציק כזה שמאמין כי לא ניתן לנהל דיון ציבורי אמיתי אם לא נצמדים לעובדות. לכן אתייחס לנקודות שאין עליהם כל מחלוקת עובדתית, בתקווה כי הדברים יתרמו לדיון כנה ואמיתי.

הטענה העקרית היא שמדובר באפלייה לרעה של תפוצה זו, לעומת תפוצות אחרות. אין טעות גדולה מכך, ואפרט:

1. בניגוד לעולי "ביתא ישראל", אין מחלוקת שלא מדובר בזכאי עלייה לפי חוק. חוק השבות קובע במפורש כי הוא חל על יהודים וצאציהם, "להוציא אדם שהיה יהודי והמיר דתו מרצון". אין מחלוקת כי הפאלשמורה הם צאצאים של יהודים שהמירו את דתם, שלא בכפייה, לפני למעלה ממאה שנה.
על מנת להתגבר על קושי זה, הוחלט לפנים משורת הדין להעלות את בני הפלאשמורה על פי חוק הכניסה לישראל, בהחלטות ממשלה מיוחדות.

2. בניגוד לכל תפוצה אחרת, החלטות ממשלה אלו כללו יותר מפעם אחת גם קרובי משפחה של צאצאי יהודים, כגון אחים או הורים, מתוך "שיקולים הומניטאריים".
לדוגמא, אזרחית אוקראינית שנשואה לנכד של יהודי שעלה במסגרת חוק השבות, או גבר פיליפיני שהתחתן עם אזרחית ישראלית, שיבואו למשרד הפנים ויפגינו בדרישה להעלות את אחיהם או הוריהם, יעופו מכל המדרגות.
לעומת זאת, בני הפלאשמורה העלו לא פעם חצאי אחים, שקיבלו אזרחות ולאחר מכן העלו חצאי אחים שלהם, כולם ללא כל קשר ליהדות. יש כאן אפלייה לטובה כפולה.

3. אמצעי הזיהוי: בניגוד לעולים מכל תפוצה אחרת, שנאלצים להביא מסמכים מזהים (נכון, לצערנו לפעמים יש גם זיופים) ולעבור בדיקה יחסית קפדנית, בני הפלאשמורה עולים על סמך עדויות בעל פה של נציגי העדה בלבד.

4. עולי הפלאשמורה זכאים לסל קליטה מורחב בהרבה מכל עולה אחר מכל תפוצה אחרת, ללא קשר למבחן הכנסה או יכולת.

לסיכום, בסבירות גבוה ישנם עדיין אנשים שהם מ"זרע ישראל" באתיופיה, ומלאכת קביעת הזכאות היא מורכבת ביותר. אני גם מסוגל להזדהות עם הסבל שנוצר לאזרחים ישראלים מפיצול משפחות (למרות שזה מנת חלקם של כל מי שבחר לעלות לישראל בלי משפחתו לאורך השנים).

אבל, ברגע שתשמעו פעיל כלשהו שולף את קלף האפליה בכל הנוגע לעלייה, לא פעם דווקא לא מבני הקהילה, תדעו שהוא כנראה לא מבין, או חמור מכך מנסה להטעות אותכם. על כך, עובדתית, אין ולא יכול להיות כל ספק.

תזכורת:

תודה לש״ס, לאיילת שקד, לרבני המגזר, לח״כ אברהם נגוסה ולקרן החד״שׁה שאיפשרו למיסיונרים נוצריים להשתלט על העלייה מאתיופיה


מקור הפוסט:

הגיע הזמן לדבר על עליית הפלאשמורה. ישנה מורכבות רבה בכל הנוגע לרשימות שנקבעו במשך השנים ואופן הזיהוי של אנשים שהם מ"…

‎Posted by Yonatan Jakubowicz on‎ יום שני, 25 ביוני 2018

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *