ציניות משפטית: עמותת עיר עמים ואדישות לאיכות חייהם של תושבי ירושלים

כל התוכן באתר הוא בגדר לכאורה…

ציניות משפטית; עמותת עיר עמים ואדישות לאיכות חייהם של תושבי ירושלים – אתמול הגישה עמותת עיר עמים עתירה לבג"ץ יחד עם עוד 20 תושבי ירושלים נוספים, בדרישה למנוע את העברת השגרירות ארה"ב לעיר, עד שהדבר יוסדר בוועדה לתכנון ובנייה.

באותו יום התראיינה לערוץ 2 עו"ד אשרת מימון, מנהלת פיתוח בעמותה, ואמרה:

"עיר עמים הייתה מברכת על קיומה של שגרירות אמריקאית בירושלים, כל עוד הייתה קמה במקביל גם שגרירות בבירת פלסטין, באל-קודס. אנו חושבים שהיום זה צעד כוחני, צעד דורסני, וחד צדדי".

הדברים הללו של עו"ד מימון, חברה בעמותה שעתרה לבג"ץ, סותרים באופן בוטה את האמור בעתירת העמותה לבג"ץ, ועולה מהם כי האינטרס של עמותת עיר עמים בהגשת העתירה שונה לחלוטין מזה של התושבים הגרים באזור, וכי טובת תושבי האזור אינה מעניינת אותה.

יובהר כי בעתירה אין כל אזכור לדברים שאמרה עו"ד מימון לערוץ השני, אין להם הד, והם סותרים אמירות מפורשות שנאמרו לבג"ץ ע"י העמותה ויתר 20 התושבים. לאור זאת, יש לראות בהתנהלות עיר עמים כהתנהלות שלוקה בחוסר תום לב וחוסר ניקיון כפיים באופן שאמור להביא לפסילת העתירה על הסף, מבלי לדון בה לגופו של עניין.

אלו הן הטענות המרכזיות שהעלתה עמותת עיר עמים בפני בג"ץ, יחד עם עוד 20 עותרים נוספים:

1. המדינה מתכננת להקים סביב השגרירות חומה בגובה של 4.2 מטרים, במקום בגובה של 3 מטרים, כפי שמותר על-פי תכנית המתאר המקומית, ויש בכך כדי לפגוע באיכות חייהם של התושבים באזור.

2. החומה תבנה מאבן ירושלמית, ולא מסורגים, כך שלא ניתן יהיה לראות את הנוף הנשקף מעבר לשגרירות, ויש בכך כדי לפגוע באיכות חייהם של התושבים באזור.

3. כביש המילוט הדרוש לשגרירות יפר את שלוות החיים של התושבים.

4. סעיף 266ב(ה) לחוק התכנון והבנייה, התשכ"ח – 1965, המסמיך את שר האוצר לא להביא לאישור את תכנית הבנייה לוועדה לתכנון ובנייה כדי לזרז את הליך העברת השגרירות לירושלים, אינו תקף במקרה זה, ממגוון רחב של טענות ותואנות לדעת העותרים, זאת למרות שסמכות זאת מוקנית לשר האוצר באופן מפורש בחוק.

אין כל אזכור בעתירה לכך שהבעיה של עיר עמים הוא עם "חד הצדדיות" שבהעברת השגרירות לירושלים, עם המהלך ה"דורסני", או כי עמותת עיר עמים הייתה "מברכת" על העברת שגרירות ארה"ב לירושלים, לו הייתה מוקמת שגרירות פלסטינית ב"אל-קודס", טענה ששומטת באופן מוחלט את הקרקע תחת העתירה שהגישה העמותה.

הסתירות בין ההתבטאויות בתקשורת של פעילי העמותה לבין האמור בעתירה, מובילות את עמותת עיר עמים להכשרת פעילות שהיא עצמה מגדירה כ"עבריינית", מבלי לשים לב לסתירה זאת. ‏

בעתירה נטען כי השימוש בסעיף 266 נועד לאפשר למדינה לבצע פעולות מסוימות "..כחוק ולא להיקלע למצב בה היא נאלצת לפעול כעבריינית..". לטענת העותרים, זאת תכלית החוק, ואין ללכת כנגדה, ותכלית זאת של החוק נקבעה "תוך מודעות חברי הכנסת – מימין ומשאל – לבעייתיות הגדולה שבו..".

הפועל היוצא של הדברים הוא, ששימוש בסעיף במקרה העברת שגרירות ארה"ב לירושלים יביא את המדינה להתנהל כ"עבריינית", באופן שגם חברי כנסת מן הימין ומן השמאל היו מודעים ל"בעייתיות שבו".

אולם לפי דבריה של עו"ד מימון בתקשורת, אין כל חשש לפעולה "עבריינית" מצדה של המדינה, או "בעייתיות" בהעברת השגרירות, לו הייתה גם מוקמת שגרירות ב"בירת פלסטין, באל-קודס".

ה"בעייתיות" האמיתית, אם כן, לשיטת העמותה היא בכך שאין שגרירות פלסטינית ב"אל-קודס", למרות שיש מקום לסברה כי על כך "חברי הכנסת – מימין ומשמאל" דווקא לא היו מסכימים עם פעולה "עבריינית" זאת.

העובדה שעבור עמותת עיר עמים אין כל עניין ברווחת התושבים בכל הנוגע לעתירה זאת, מתבהרת אם משווים את דברי עו"ד מימון, לדברי תושבת השכונה, המופיעה כעותרת מס' 2 בעתירה. בדבריה מתייחסת עותרת מס' 2 להשפעת הקמת החומה סביב שגרירות ארה"ב על איכות חייה:

"..(סביב השגרירות תוקם) חומה אטומה (ש)ללא ספק תביא למועקה ודכדוך כמו גם לתחושת סגר ומחנק..".

עותרת מס' 2 מעלה טענה שיש בה בסיס משפטי כלשהו – איכות חייה יכולה להיפגע כתוצאה מהקמת החומה. אולם בדבריה של עו"ד מימון היא כלל לא מתייחסת לפגיעה אפשרית זאת בתושבי השכונות. להיפך. בעוד עותרת מס' 2 מלינה על תחושת "סגר" שיכולה לנבוע מהעברת השגרירות לירושלים, מדבריהם של פעילי העמותה בתקשורת עולה כי תחושת ה"מועקה ודכדוך.. סגר ומחנק" של עותרת מס' 2 ושאר 19 העותרים לא הייתה מעניינת אותם, כל עוד הייתה מוקמת שגרירות פלסטינית ב"בבירת פלסטין, באל-קודס".

לאור האמור לעיל, ברי כי מטרותיה של עמותת עיר עמים עומדת בניגוד חריף למטרות תושבי האזור. יש לקוות כי בג"ץ ידחה עתירה זאת, שבסיסה המשפטי רעוע גם כך, מבלי לדון בעתירה לגופו של עניין.

 

דוגמה לחתרנות המדינית של הקרן לישראל חד״שה והזיקה בינה לבין סורוס

מה עומד מאחורי הקרן לישראל החדשה ?

מקור הפוסט:

ציניות משפטית; עמותת עיר עמים ואדישות לאיכות חייהם של תושבי ירושלים – אתמול הגישה עמותת עיר עמים עתירה לבג"ץ יחד עם עוד…

‎Posted by Adi Ben Hur on‎ יום שני 9 אפריל 2018

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *