האגודה למען הלהט"ב – אז מי באמת נהנה מקיומה של האגודה ׳שלנו׳?

כל התוכן באתר הוא בגדר לכאורה…

אוון כהן:

מטרות האגודה: "לפעול לטובת הקהילה ההומוסקסואלית, הלסבית, הביסקסואלית והטרנסג'נדרית, למען חברי וחברות הקהילה בישראל ולמען זכויות האדם שלהם". נשמע יפה, אה?

***אז מי באמת נהנה מקיומה של האגודה "שלנו"?***

זהירות – סטטוס ארוך עם הרבה מאוד פרטים קטנים. מוגש כשירות למי שאינם טורחים לעיין בדו"חות כספיים של עמותות.

הסוציולוג הגרמני הנודע, רוברט מיכלס, ניסח בזמנו את "כלל הברזל של האוליגרכיה". לאוליגרכיה אינטרסים משלה שנוגעים בעיקר לשימור והגדלת כוחה היחסי, ואינם תואמים את מטרות הארגון ואת תועלת החברה הדמוקרטית שבה פועל הארגון. במילים אחרות – מהרגע שעמותה קמה, המטרה העיקרית שלה היא הישרדות, ולא קידום המטרה שלשמה קמה. קידום העמותה עצמה, הנצחת כוחה והגדלתו.

קודם כל, באתר האגודה, מזה למעלה משלוש שנים (למעשה מ-2013 ואילך) לא מפרסמים דו"חות כספיים, כך שכל מה שאני כותב כאן מבוסס על נתונים ישנים יחסית (אני לא מתכוון לנבור בארכיוני רשם העמותות או בגיידסטאר…), אבל מעיון בדו"חות הקיימים, אין להניח שהמגמה שונה.

בדו"ח האחרון שפורסם, ישנה השוואה בין תקציבי 2011 ו-2012 עם כמה פרטים מעניינים.

ברצוני להעלות כמה תהיות בנוגע לדו"ח.

הוצאות האגודה ב-2011 היו כ-860 אלף ₪. ההוצאות של האגודה ב-2012 היו כ-2.5 מיליון ₪ (למתקשים, בערך פי שלושה). היות ואיני זוכר איפה ומתי בדיוק היה זינוק מרשים כזה בין השנים האלה בפעילות האגודה למען הקהילה, תהיתי מאיפה הגיע השינוי האדיר הזה בהוצאות. כמה נקודות למחשבה.

1. פרויקט תיירות: מה זה בכלל? ב-2011, כחמישים אלף ₪ הוצאו על פרויקט תיירות. כמה מזה קשור לנסיעות של מקורבים או למימון חברות מסחריות ששייכות למקורבים, אני לא יודע. אבל ב-2012 – כמעט רבע מיליון ₪. מי האנשים שזכו לקבל את הכספים האלה? בהנחה (הנכונה) שעיריית ת"א ומשרד התיירות מוציאים כספים רבים לקידום תיירות בעיר ובארץ, ממתי תפקידה של האגודה הוא לקדם פרויקט תיירות? האם מדובר בשם קוד להעברת כספים למקורבים? כמובן, בתמורה לעבודה נאמנה שלהם (שאינה כלולה כלל בהגדרת מטרות האגודה). הייתי מאוד שמח לדעת בדיוק לאן הלכו רבע מיליון ₪ (יותר מתקציב השירות הפסיכו-סוציאלי כולו ב-2015, אגב).

2. תרומות: מכחצי מיליון ₪ ב-2011, זינקו התרומות לאגודה ל-2.2 מיליון ₪ ב-2012. מרשים. לפחות 400 אלף ₪ נתרמו על ידי הקרן החדשה, וסכומים עלומים נוספים נתרמו מחו"ל. אין פירוט בדו"ח הספציפי של המקורות, אבל יהיה מאוד נחמד לקבל את האג'נדה של התורמים האלה. כשתורמים שני מיליון ₪, דורשים בד"כ תמורה. מהי אותה תמורה? קידום מטרות פוליטיות שאין להן ולמטרות האגודה המוצהרות דבר וחצי דבר, אולי?

3. אולם ללא ספק הדבר המטריד ביותר בדו"ח – המשכורות. כסף שמשולם ישירות לכיס של אותם האנשים שאמורים לסייע לחוליות החלשות ביותר בשרשרת הקהילה שלנו. בלי סיפורי כיסוי של "פרויקט תיירות" (כרבע מיליון ₪ ב-2012) או "פרויקטים, אירועים חברתיים, שווי מתנדבים" (מעל מיליון (!) ₪ ב-2012). ב-2011, סך משכורות האגודה היה כ-100 אלף ₪. נשמע לי הרבה לארגון שרוב רובו מתנהל על ידי מתנדבים, אבל תזרמו איתי רגע. ב-2012, השנה שלאחר מכן, זינקו משכורות אנשי האגודה ל…650 אלף ₪, פי שישה מהמשכורות בשנה שקדמה ל-2012. מרשים ביותר. או שהמשכורות עצמן זינקו, או שהצליחו ליצר כל מיני תקנים חדשים למקורבים. איך שלא מסתכלים על זה, קרה פה משהו שראוי לעיון ודיון נוסף.

ברצוני לציין שלראייתי, אין ולו טיפת פליליות בהתנהלות. הכול נראה כשר. כשר, אבל מאוד, מאוד מסריח.

כמו כן, ברצוני לציין שוב שכל הנ"ל מבוסס על דו"חות 2011-2012.

וזו, חברים וחברות, האגודה שאמורה לקדם את זכויות הלהט"ב. אין לי ספק שהיא קידמה מאוד פלח צר (ומקורב) של אנשי קהילה במיליוני שקלים, רק ב-2012.

אז כשמתחננים לכספים, תרומות, הגדלת תקצוב, לדמי החבר שלכם, תזכרו תמיד לאן הכספים האלה הולכים. רמז – לא לשירות הפסיכו-סוציאלי, לכנסים של תהיל"ה, לבית דרור, או למקומות רבים וטובים אחרים שבהם הכסף הזה נחוץ ביותר בקהילה שלנו.

מיכלס שוכב לו שם וסופק את כפיו בהנאה, בראותו את כלל הברזל שלו בהתגשמותו. שוב. חבל רק שזה על חשבוננו, ועל חשבון מי שבאמת צריכים את הכסף הזה.

 

 

 

 

 

הפוסט המקורי:

מטרות האגודה: "לפעול לטובת הקהילה ההומוסקסואלית, הלסבית, הביסקסואלית והטרנסג'נדרית, למען חברי וחברות הקהילה בישראל ולמען…

‎Posted by Evan Cohen on‎ שישי 26 פברואר 2016

____________________
פוליטיקת זהויות – קריאה רלוונטית:

על תהליכי ה׳מירב-מיכאליזציה׳ בקרב מזרחים מהשמאל הרדיקאלי

יותר מדי לבנה ויותר מדי נוצרית – כך קבעו המומחים מטעם האיחוד האירופאי

טריילר ראשון לסרט אודות שני קורבנות למעגל פדופילים בהוליווד

 

״אימפריה״ של סטיות והשתקות?

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *