סיפורה על פיני, האוליגרכית האדומה, ושלושת הנכלולים: אהוד ברק, אלדד יניב ושמעון שבס

כל התוכן באתר הוא בגדר לכאורה…

 

אסתר ברנד:

מישהו שמע פעם על ה'אוליגרכית' פיני שטיינדלינג? הסיפור הבא התפרסם בספרו של בן כספית אבל בזה זה נגמר. והסיפור הולך ככה, פעם אחת נפגשו שבס-עוזרו הקרוב של רבין ז"ל [אני לא הולכת ללכלך על הקדוש, בסדר?], אהוד ברק ועוזרו מקורבו אז אלדד יניב הנכלולי. בעצם שלושה נכלולים סביב שולחן אחד.

אבל מה שקפץ לי דווקא מכל הדמויות שמככבות כאן, זו דווקא אותה פיני.

…שבס עבר לסיפור השני: "אתה זוכר", אמר לברק, "פעם, כשהיית ראש האופוזיציה, נסעת עם נאוה [ נאווה?! נאווה הענוגה והמקסימה והענווה שלנו?!] לסופשבוע בווינה, והייתה תקרית בדרך חזרה לשדה התעופה. אתם הגעתם לווינה עם שתי מזוודות, וחזרתם עם שתים-עשרה מזוודות. לא עדכנו את קצין המנהלה, לא היה רכב מתאים, ההגעה לשדה התעכבה, נוצרה שערורייה, זה הגיע לקצין התורן של השגרירות, שדיווח לארץ. ואתה פחדת שזה ידלוף ודאגת שהשגריר נתן מרון ישתיק את זה, ומנכ"ל משרד החוץ בנצור התערב. היה צריך לסגור את זה בשקט, שלא ידלוף. ואתה יודע, אהוד, אחר כך בדקתי איך גדלו המזוודות שלכם משתיים לשתים-עשרה, והתברר שהסתובבתם עם פיני שטיינדלינג כל הסופשבוע, והיא פשוט מילאה לכם את המזוודות בבגדים מכל חנויות היוקרה של וינה. ארונות שלמים היא קנתה לכם. זוכר?".ברק הנהן. שבס לא הסתפק בהנהון.

סיכמנו שהשיחה תהיה פתוחה וכנה, אהוד. דיברת על הנורמות שלי ועל טוהר המידות שלי, אז אני מדבר על שלך. אני מבקש שתאשר באוזני אלדד שאני מדייק בסיפור". "כן", אמר ברק. "כן מה?", שאל שבס. "כן, אתה מדייק", אמר ברק. "פיני", הוסיף שבס, "גם תרמה לכם לעמותות בקמפיין". "אני אבדוק עם דורון [הקונסלייר הנצחי שלו, א"ב]", אמר ברק…

נעזוב את שלושת המוסקטרים, בואו נראה מי זו אותה רודלפינה (פיני) שטיינדלינג, מי שמע מי ידע? אז ככה
פיני שטיינדלינג היא יהודייה ממוצא מזרח גרמני. בשנות ה-60 הייתה חברה במפלגה הקומוניסטית האוסטרית, ואף כונתה "פיני האדומה" [חברותה הרשמית במפלגה אמנם הסתיימה ב 1969 אבל לא היה זה סוד כי נשארה קומוניסטית אדוקה עד יומה האחרון]. היא התעשרה מאוד לאחר נפילת מסך הברזל. הונה נאמד בעשרות ואולי מאות מיליונים, בטרם הפסידה חלקים ניכרים ממנו. היתה מקורבת למרטין שלאף ונחשבה לאחת התורמות הגדולות ביותר למחנה השמאל בישראל. היא גם נהגה לפנק את ראשי מפלגות השמאל, בעיקר מפלגת העבודה, כשאלה הגיעו לסופי שבוע בווינה. היא תרמה ביד רחבה לקמפיינים, בדרך כלל מתחת לשולחן. היא אהבה לתת. לא מעט אנשים, כולל פוליטיקאים, נשמו לרווחה כשמתה ב 2012 היא לקחה איתה לא מעט סודות אל הקבר.

שטיינדלינג עמדה בראש אימפריית "נובום", החברה למסחר בין אוסטריה למזרח גרמניה שפעלה בחסות המפלגה הקומוניסטית האוסטרית והיתה כה חשאית, למרות היקפי המסחר הגדולים שלה, שרק מעטים ידעו על פעילותה. החברה היתה רשומה במזרח גרמניה הקומוניסטית, ושימשה כצינור לחברות ואנשי עסקים מהמערב שרצו לעשות עסקאות במזרח גרמניה.

על פי חשדות ממשלת גרמניה, העלימה שטיינדלינג בזמן איחוד הגרמניות כחצי מיליארד דולרים. בחיפוש בביתה בוינה נמצאו 50 מיליון דולר במזומן. החוקרים הגרמנים, שניסו להתחקות אחרי מהלך הכספים שנעלמו, מצאו 27 מיליון דולר שהועברו מחשבון הבנק של נובום בציריך לחשבונות של שלאף בשווייץ. פיני הואשמה בהברחת כספים מהחברה, בשנת 2010 פסק בית משפט שעל שטיינדלינג להחזיר סכום של כ-230 מיליון יורו מחשבון בנק בשווייץ לגרמניה. בסופו של דבר אף אגורה הם לא ראו מזה.

במשך שנים נחשבה לתורמת ולמקורבת לחוגי השמאל בישראל וכן לאיש העסקים מרטין שלאף. מסוף שנות ה 90 היא חיה כאן בישראל וכאן גם נפטרה. הייתה חברה בחבר הנאמנים של אוניברסיטת תל אביב, בעמותה של מרכז יצחק רבין, בחבר הנאמנים הבינלאומי של מכון ויצמן למדע ועמיתת כבוד של המרכז הבינתחומי הרצליה ועוד.

לא תמצאו בשום מקום סיפורים על ביקוריהם של ראשי השמאל אצלה בוינה, גם לא על ביקוריה התכופים ביותר כאן, אף לא מילה על קשריה ויחסיה עם חברי מפלגות העבודה כאן. חור שחור. לא היה.
אה, והיא גם היתה חברה קרובה מאד של לאה ויצחק רבין, לא רק של נאווה ואהוד… מצטערת, אבל זה מוזכר בגאווה בכל מקום שנכתב עליה, לא באתי ללכלך ח"ו על המתים…

 

מישהו שמע פעם על ה'אוליגרכית' פיני שטיינדלינג? הסיפור הבא התפרסם בספרו של בן כספית אבל בזה זה נגמר. והסיפור הולך ככה,…

Geplaatst door Esther Brand op Zondag 15 oktober 2017