מה בין ספר יצירה לסרט דאמבו?

כל התוכן באתר הוא בגדר לכאורה…

כל כך הרבה שאנחנו לא יודעים מאיפה להתחיל… אז במקום שיהיה פוסט עמוס באינספור פרטים ורעיונות, נתמקד באחד קטן משמעותי וקליל.

התמונה של ‏קונספיל‏.


ספר יצירה, ככל הנראה הועלה על כתב במאות הראשונות לספירה, נכתב כספר מדעי, כולל בתוכו אסטרולוגיה (הספר היהודי הראשון שכל המזלות האסטרולוגים מופיעים בו על פי שם), ושבא להגדיר את העולם שלנו בצורה מדעית כפי שהיה אז נהוג. הספר מדבר על 5 מימדים, אורך, רוחב, עומק, זמן, ומימד הטוב ורע, המוסר. הוא מתאר את העולם ככזה שנבנה על ידי 22 האותיות ועשר המספרים (להם קורא ספירות), והוא מהווה תשתית רעיונית למושגים ורעיונות של הקבלה אשר באה לאחר מכן.

ספר יצירה פותח כך:


"ספר יצירה פרק א

(א) "בשלשים ושתים נתיבות פליאות חכמה חקק יה יהוה צבאות אלהי ישראל אלהים חיים ומלך עולם אל רחום וחנון שוכן עד וקדוש שמו את עולמו."

 


מתוך הקדמת פרוש הרמ"ק לספר יצירה:


"ביאור ספר יצירה להיות ענינו בפירוש הספירות ואותיות שבהם נבראו שמים וארץ וימים וכל אשר בם."

 

דומה הדבר למה שדיברנו בפוסטים קודמים על הפיתגוראים שראו במספרים את עולם האידאות האמיתי הראליסטי, אשר עולמנו הוא סך הכל בבואה של אותם מספרים. ניתן בהתעמקות בשמות האל (שמות הדבר הטהור והאמיתי ביותר) שנכתבו במקרא למצוא עקרונות מספריים מתמתיים שבהם השתמשו הפתגוראים (ראו פוסטים קודמים).

עכשיו נכנס לקטע מעניין.

ספר יצירה עוסק בקומבינטוריקה. מדובר בענף במתמטיקה, שפחות או יותר עוסק בקבוצות של מספרים וסופר כל מיני שאלות לגביי קומבינציות שניתן לייצר איתם. למשל, אם יש לי 10 קוביות בצבעים שונים, בכמה דרכים שונות אני יכול לסדר אותם.

אז הנה למשל שניי שאלות קומבינטוריות שעלייהם עונה ספר יצירה. האחד הוא כמה קומבינציות ניתן לייצר מתוך ה22 אותיות, עם זוג אותיות אחד כל פעם. התשובה היא 231.
הסבר: 22 * 22 נותן קומבינציה של כל אות אם כל שאר האותיות, אבל צריך להכפיל 22 ב21, כדיי שלא תהיה קומבינציה של כל אות עם עצמה, לבסוף מחלקים ב2 כדיי לא להחשיב פעמיים זוגות שכבר היו (למשל א' ו ג', ואז ג' ו א'). בסוף 22*21\2 יוצא 231. ניתן לכתוב 231, או באותיות רל"א (ר 200 ל 30 א 1):

 


"פרק ב'

(ח) כיצד שקלן והמירן א' עם כולן וכולן עם א', ב' עם כולן וכולן עם ב', חוזרות חלילה, נמצאו יוצאות ברל"א שערים, ונמצא כל הדבור וכל היצור יוצא מהם, ונמצא כל היצור יוצא בשם אחד:

(ט) יצר ממש מתהו, ועשה את שאינו ישנו. ועשה עמודים גדולים מאויר שאינו נתפס:

(י) …
וכן ענין האותיות שכל אחת תתייחד ותתקשר עם כל הכ"ב מצד חלק אות ואות שבה, וזה טעם אל רל"א שערים שהוא א' עם כולן וכולן עם א', ב' עם כולן וכולן עם ב' כדפרישית. "


עוד שאלה קומבינטורית, קשורה לפעולה המתמטית עצרת !. לדוגמא 3! = 1*2*3, ו5! = 1*2*3*4*5.
העצרת מופיעה בקומבינטוריקה על כל צעד ושעל, משום ש- n! הוא מספר התמורות של n איברים, כלומר, מספר הדרכים לסדר n איברים ב- n מקומות.

הכתוב בספר מגיעה עד לקומבינציה של 7!:


"פרק ד'
(טז)

שְׁתֵּי אֲבָנִים בּוֹנוֹת שְׁנֵי בָתִּים
שָׁלשׁ אֲבָנִים בּוֹנוֹת שִׁשָּׁה בָתִּימ
אַרְבַּע אֲבָנִים בּוֹנוֹת אַרְבָּעָה וְעֶשְׁרִים בָּתִּים
חָמֵשׁ אֲבָנִים בּוֹנוֹת מֵאָה וְעֶשְׂרִים בָּתִּים
שֵׁשׁ אֲבָנים בּוֹנוֹת שְׁבַע מֵאוֹת וְעֶשְׂרִים בָּתִּים
שֶׁבַע אֲבָנִים בּוֹנוֹת חֲמֵשֶׁת אֲלָפִים (וארבע) וְאַרְבָּעים בָּתִּים
מִכַּאַן וְאֵילֵךְ צֵא וֲחַשׁוֹב מַה שֶׁאֵין הַפֶּה יְכוֹלָה לְדַבֵּר וְאֵין הָאזֶֹן יְכוֹלָה לשְׁמוֹע׃"

 

בסרט דאמבו כפי שתראו בתמונות, אנו רואים שגיבור הסרט, הפיל דאמבו, לומד את סודות ספר יצירה. לאחר שאימו נלקחת ממנו, הקרקס מחליט שהמופע המרכזי יהיה הרכבה של פרמידה מקומבינציה של 7 פילים. ספר יצירה מחלק את האותיות ל3 אמות אמ"ש, מאין שלושה יסודות שהן האמהות של כל היצירה, א-אוויר, מ-מים, ש-אש (בסרט האש הוא הליצנים שכל הזמן מכבים שרפות עם עוד אש, ובצורה מעודנת יותר העכבר שלבוש אדום טימוטיQ, המים זה אמא של דאמבו שכל הזמן רוחצת אותו במים ובדמעות שלה, ודמבו הוא א' לומד לעוף באוויר ולהוציא ולהכניס אוויר מהחדק כמו בסצנת הבוטנים והחיקוי של חצוצרה). אחרי 3 אמות, יש 7 כפולות, שהן בגדכפת"ר כנגד 7 הפילים שמסדרים בסרט מול דלושת הדמויות הללו. ואז כל השאר, 12 אותיות פשוטות.

גם שלגיה, מחולקת לאמא החורגת המכשפה, שלגיה והנסיך, ואז ה7 גמדים.

לאחר מכן בהזייה של דאמבו, הידועה כתהלוכת הפילים הורודים, על רעיון האדם השיכור שרואה פילים ורודים שהמציא ג'ק לונדון מהבוהמיאן גרוב (ואנו יודעים היום שדיסני אכן היה חבר גם כן במועדון), כל ההזייה סובבת סביב קומבינציות שונות של פילים, וכיצד הם יוצאים אחד מתוך השני, ואיך כל אחד מוכל בכל השאר, כאשר השיא מגיע שאנו צופים על רקע עינבר (החשמל התנכי של יחזקאל, ראו בהמשך), זוג פילים שמשחק עם חשמל, ואז, פתאום רגע לפניי השיא בו אנו צופים במרכבה (מרכבה של מים אוויר ואדמה) אנו צופים בבדיוק 22 (כנגד 22 אותיות) זוגות של פילים מרקדים, צירופי הזוגות של 22 אותיות.

בהזייה כל פיל יוצר את הפיל הבא, כל פיל כלול בפיל הקודם:
בספר יצירה:


" כן האותיות כל אחת כלולה מכולם, א' כלולה מכ"ב וב' כלולה מכ"ב וג' כלולה מכ"ב."

 


ואז רואים כל הזמן זיווגים וקומבינציות של פילים.

אנו יודעים על העיסוק המעמיק בספר יצירה של האחווה שבה דיסני היה חבר, AMORC, נביא אולי צילומים ממגזין שלהם מחר שם מדברים ללא הרף על ספר יצירה (ניתן לראות תמונה של המגזין בפוסט באתר הראשי "סוד הנוצה האדומה", החוברת של AMORC המתעסקת בקבלה). וכמו כן בתמונה של הפוסט תוכלו לראות את צלב בשחר הזהוב, ממנו יצא האחווה של דיסני, שם על הצלב, כל האותיות בעברית, מחולקות לפי ספר יצירה, שלוש אמות אמ"ש, 7 כפולות בדכפת"ר, ו12 פשוטות כל השאר.

באליסה בארץ הפלאות הרגע בו הנפגשת עם הזחל היא שומעת אותו מרחוק מרכיב ללא הרף הרכבות של כל מיני אותיות. ראו סרטון בתגובות.

זה ממש בקטנה,
יש עוד כל כך הרבה לחזק את הטענה שההזייה של דאמבו לקוחה מהמיסטיקה היהודית, הדרך בה הוא מציץ אל ההזייה ובסוף שוכח את עצמו "הציץ ונפגע" התלמודי מהפרדס, החשמל וצבע הענבר כמו החשמל בספר יחזקאל. (מתייחסים ליחזקאל בספר יצירה דרך התייחסויות וציטוטים כמו "רצוא ושוב כמראה הבזק").

צבע הענבר והחשמל חוזרים לאורך כל ההזיה כצבע מרכזי! וצבע של אזור היצירה.

על החשמל:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=510811195656356&set=pb.243188039085341.-2207520000.1389140291.&type=3&theater


" וָאֵרֶא וְהִנֵּה רוּחַ סְעָרָה בָּאָה מִן-הַצָּפוֹן, עָנָן גָּדוֹל וְאֵשׁ מִתְלַקַּחַת, וְנֹגַהּ לוֹ, סָבִיב; וּמִתּוֹכָהּ–כְּעֵין הַחַשְׁמַל, מִתּוֹךְ הָאֵשׁ"


אז כמובן לא באמת היה חשמל כפי שאנו מכירים אותו, אף על פי כן סביב תיאורי אותו חשמל באותו פרק (א') של הספר מתוארים גם המון ברקים והבזקים.
ועדיין, מה משמעות המילה? כדיי לפתור תעלומה זאת ניתן לבחון את תרגום השבעים, התרגום היווני העתיק של התורה, ככל הנראה התרגום הראשון בהיסטוריה למקרא. הסיבה שהתרגום הזה מחזיק לא רע בכלל אם אנו מחפשים פרשנות למילה, היא כיוון שהוא תורגם סביבות המאה ה-3 לפני הספירה, על ידי יהודים בעבור האימפריה ההלניסטית שהתרחבה אז.

כאשר הגיעו למונח "חשמל" בספר יחזקאל תרגמו אותו במילה היוונית, "אלקטרון", ἠλέκτρου.


"καὶ ἐν τῷ μέσῳ αὐτοῦ ὡς ὅρασις ἠλέκτρου"


אז מה היה אותו "אלקטרון"? ובכן, משמעותו היית ענבר, אבן חן הנוצרת מהתאבנות שרף עצים במעבה האדמה. הצבע של הענבר הוא יפיפה, מעין כתום-צהב זהוב שכזה. לימים נראה שלקחו את המילה בעבור המושגים הידועים לנו כיום כחשמל ואלקטרון כיוון שהיוונים הקדמונים גילו בזמנו כי כאשר משפשפים צמר עם הענבר הוא נטען במטען חשמלי.

אך מה כל זה אומר?
———————–
דיסני בעצם הציג את התרבות השחורה ונסיון השחרור שלהם דרך התרבות במקום דרך מהפכה מעמדית אלימה כפי שתכננו המגזר הקומוניסטי (ההומאניזם הסוציליסטי) של המיסטריות.

לא היו פילים בארה"ב הם הגיעו מאפריקה, הפיל הראשון מאפריקה שהגיע ליבשת אמריקה נקרא ג'אמבו, כך נקראת אימו של דאמבו, והיא רצתה לקרוא לו ג'מבו ג'וניור, ובגלל האוזניים הוא נקרא דאמבו. הדרך בה מעבידים את הפילים יחד עם אפרו אמריקאיים ללא פרצוף בבניית הקרקס מציגה את העבדות. אבל הסרט מתמקד בדרך בה דאמבו לומד את היצירה, היצירה שהציע דיסני היית מוזיקה, מוזיקת הג'אז, הפילים עם החדק כולם מוצגים כמנגנים על חצוצרות בהזייה, חצוצורת בצבע עינבר, החש-מל, לחוש את המילה, המילה היוצרת, האוויר היוצר בחצוצרה, והניגון החופשי של הג'אז שהוא יצירה שרירותית כמו השפה. העכבר אומר לדאמבו שהוא ימצא לו דיל להתקבל בחברה, זאת היית מעין רמיזה למה שהוא תכנן עם מיקי מאוס שמבוסס כולו על "זמר הג'אז".

החצוצרה, סוג הדיבור של הפילים בהזייה (הוצאה של אוויר, כמו שכתוב בספר "אויר שאינו נתפס") מוצגת דרך החדק שלהם בו הם מנגנים. ספר יצירה נגמר בכך שהוא מזכיר את ברית המילה של אברהם, ומספר כיצד הוא הבין איך האל דרך צירופים של האויות יוצר, וכך כרת האל ברית איתו, ומקבילים את ברית המילה לברית השפה בלשון, האיבר המיני היוצר ממנו משתלשים צאצאים (כך מתחיל דמבו נולדים לכל החיות ילדים מהחסידה, ודאמבו מגיע לאימו, וזה הקטע בהזיה שהם מציגים פילים תולדות אחד של השני היוצאים מהחדק כל אחד של השני), מקביל ליצירה בלשון דרך המילה, המילה היוצרת, ולאלה שמכירים קצת בנייה חופשית "המילה האבודה". בהזייה החדק דומה להפליא לאיבר הפאלי, ממש לאורך כל הקטע, זה מעביר את אותו הרעיון.

 

"פרק ו'

(ח) וכיון שראה אברהם אבינו ע"ה והביט וראה וחקר והבין וחקק וחצב וצרף ויצר ועלתה בידו, נגלה אליו אדון הכל הושיבו בחיקו ונשקו על ראשו קראו אוהבו ושמו בשמו וכרת לו ברית לו ולזרעו עד עולם שנאמ' והאמין בה' ויחשבה לו צדקה. כרת לו ברית בין עשר אצבעות רגליו והוא ברית מילה, כרת לו ברית בין עשר אצבעות ידיו והוא ברית לשון. קשר עשרים ושתים אותיות בלשונו, וחמקו וגילה לו סודו. משכם במים דלקם באש רעשם ברוח בערם בשלהבת נהגם בי"ב מזלות. א'ד'נ':"


כל זה בא לאמר, שההזייה של דאמבו היית יותר נבואה של דיסני, שהתרבות והמוזיקה תביא לשחרור אמיתי של השחורים, ולחלק מהחברה שהוא כאלכימאי רצה לזרז להביא, חברה שיום יבוא ותכבוש את הכוכבים, ממש ככה.

ניתן להמשיך להתפלסף על ההזייה של דאמבו… אבל מי עושה כאלה דברים?

לילה טוב.

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *