דרשת ראש השנה של האימם הממטי – פסיכולוגית החשישיון (ההקלטה המלאה)

כל התוכן באתר הוא בגדר לכאורה…

"ברת השוואה לאלף לילה ולילה אשר בעצמו הוא מגדל בבל הטומן בחובו אמת גסה וזכה הארוגים יחדיו שתי וערב במשל יוצא דופן, היא העשב חשיש – "העשב המסוכן". מבין החוקרים אשר חדרו אפילו לרגע את הטפח הקסום של האקסטטיות הזוהרת שלה, רבים היו מזועזעים, הרבה מאוכזבים. מעטים העזו למחוץ בידי ברזל את ביתה הבוערת של הג'ין; להסחף מנשיקות האוב של שפתי הארגמן הרעילות שלה, להשכיב את גופה הנחשי-חלקלק נחשי-עוקצני מטה עליי ספת עינויי תופת כלשהי, להכות בה עד לכדי פרכוס ספזמתי כפי שהברק חוצץ בין רסיסיי העננים, כל זה רק בשביל לקרוא מבין עיניי האוקיינוס הירוק האינסופי שלה את מחיר בתוליה, שגעון שחור!"

לא הרבה מכירים את המחקר בתחום השימוש בחומרים משני תודעה (אנתאוגנים) שקדם לפריצתם של מבשרי התרבות והמחקר הפסיכדלי, ייתכן והדבר קשור בדברים שכתב האוקולטיסט אליסטר קראולי במאמרו "הפסיכולוגיה של חשיש":

"השימוש במיקרוסקופ גרם למהפכה בתחום הרפואה והכירורגיה, ממש כפי שהמיסטיקה גרמה למהפכה פעם אחר פעם בפילוסופיות של האנושות"

וכמו כן –

"אני בטוח שבעולם המיסטי, אנו מגיעים שוב ושוב לאותם אקסטזות מטאפיזיות העומדים מאחורי הקלעים של הרבה הנחות יסוד פילוסופיות"

 

אליסטר קראולי ידוע בעיקר בעיקר כמיסטיקן הגדול (והמסוכן) ביותר של המאה ה-20 (לפחות) אשר עמד בראש כמה מהמסדרים המיסטיים הידועים בכל הזמנים, נראה שבסופו של דבר הוא השפיע רבות על דעותיהם של גדולי ההוגים בתחום הפסיכדליה, לרבות אלדוס האקסלי שכתב את 'דלתות התודעה' וטימוטי לירי.
אותם מבשרים כתבו בעיקר, לפחות בהתחלה, במסגרת הקהילה האקדמאית, אך הגותם בנושא מהדהדת את ההגות המיסטית של אליסטר קראולי אשר נוסחה היטב במאמרו "הפסיכולוגיה של חשיש".

המאמר המחקרי המיסטי\מאגי של קראולי עוטף את עצמו במסורת עתיקה של פולחן חשיש איתה רצה לעגן את רעיונותיו, מסורת שבאותם זמנים חבריו למסדרי המיסטורין המיסטיים הציפו בתרגום ספר בשם "הנביאים הכשדים" אשר היה אסופת אימרות של פולחן זרתוסטרא הפרסי העתיק שהחוקר הדגול מירצ'ה אלידאה טען כי "(היית) תרבות אשר הכירה היטב אקסטזה שמאנית של חשיש". על כן, המאמר של קראולי מחולק ל20 חלקים, וכל חלק מתחיל בציטוט מה"נביאים הכשדים".

"הפסיכולוגיה של חשיש" הוא מאמר מעמיק מאוד ונותן תובנות פסיכולוגיות מרתקות לגבי ההשפעה והשימוש הנכון או המסוכן בחשיש. נסיים בציטוט שקדם לדלתות התודעה של אלדוס האקסלי, ואפילו לקראולי אשר פירש אותו בהקשר לפסיכולוגיה של חשיש:

"קל לפרום את תופסני הנשמה המקנים לה את נשימתה" – זרתוסטרא

את הערב מעביר מייסד קונספיל.

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *